vrijdag 15 april 2016

Zeeduivel uit de oven/ Monkfish from the oven


Scroll down for english!

 Ik heb een map vol met recepten die ik uit magazines en kranten heb uitgescheurd. Ook zitten er losse krabbels in met recepten die ik ooit heb gekregen van anderen of ideeën die ik heb opgedaan op vakantie of op mijn reizen. De map is nog steeds een puinhoop en ik heb nog lang niet alle recepten uitgeprobeerd.
Soms pas ik recepten aan omdat ze niet helemaal naar mijn zin zijn en ik ingrediënten mis. Soms gooi ik ze weg omdat ik het niks vind maar heb dan wel weer ideeën opgedaan. Eens in de zoveel tijd ga ik weer spitten in mijn map en dan zie ik weer gerechten die ik helemaal vergeten was en heb ik weer zin om die te maken.Ze roepen vaak herinneringen bij me op.  Van vakanties, gerechten die ik vaak at als ik zwanger was, dat de kids nog heel klein waren, van kerst met familie of leuke verjaardagsfeestjes. Koken en eten maakt echt deel uit van mijn leven, van hoe ik dingen heb beleefd.Er kleven herinneringen aan vast.
Als ik op vakantie ben geweest in een land waar het eten slecht was.. dan vergeet ik dat nooit meer en geeft dat voor mij bijna meteen een negatief reisadvies!

 Ook heb ik tig kookboeken. Daar kan je er nooit genoeg van hebben vind ik. Heerlijk om die door te bladeren. Soms ga ik daar zo in op en is mijn eettafel ineens een puinhoop omdat ik dan alle boeken uit de kast trek. Dan vraagt iedereen bij mij thuis wat ik in hemelsnaam aan het doen ben want ik heb meestal alles zeer strak georganiseerd in huis!
 Sommige boeken verdwijnen na een tijdje achterin mijn kast omdat ik dan weer in een andere kookfase zit. Maar ook met kookboeken is het het zo heerlijk om af en toe weer eens de oude boeken door te spitten. Dan kom je oude favoriete gerechten tegen. Dit gerecht is er één van.

Dit gerecht heb ik lang geleden vaak aan vrienden geserveerd. Was altijd een succes want de zelf gemaakte pesto geeft de vis een heerlijke smaak. Nu had  ik eens gewoon zin om het gezin blij te maken met deze lekkere vis.
 De zeeduivel met pesto vult aardig en ik eet er alleen wat rucola bij. Maar voor de liefhebbers (en die zijn er bij mij thuis) heb ik  een lichte aardappelpuree gemaakt. Die by the way echt geweldig smaakt met de sappen die je overhoudt in de schaal na het bakken van de vis. Echt verrukkelijk! Ik heb daar wel een hapje van genomen hoor...zag er zo heerlijk uit dat ik effe moest proeven.

Lets cook!





Ingrediënten voor 4 personen:

4 stukken zeeduivel van 200 gr, schoongemaakt
2 handenvol verse basilicum
20 plakjes parmaham
1 pot zongedroogde tomaten in olie
olijfolie
200 gr rucola
peper/zout

Methode:

Verwarm de oven op 200 ⁰ C. Pureer met de staafmixer de tomaten met de helft van de olie uit het potje.
Voeg de basilicum toe en zorg dat je een gladde pasta krijgt. Voeg de rest van de olie toe.  Je hebt nu een mooie pesto.

Pak een vel bakpapier en knip door midden. Vet dit in met olijfolie. Dit bakpapier gebruik je puur en alleen om mee te werken. Anders wordt het een zooitje en zit de pesto overal. Zet ook een ovenschaal klaar waar vier visrollen inpassen en vet de bodem in met olijfolie.

Kijk hoe breed je vis is en leg nu vier plakjes parmaham dicht tegen elkaar aan op het bakpapier. Smeer een laag pesto over de ham. Elk stuk ham moet bedekt zijn. Leg nu de zeeduivel er bovenop en rol met behulp ven het bakpapier de vis op tot een rol. Je rolt de vis helemaal in de ham. Leg de rol in de ovenschaal. Zorg dat de gesloten kant naar boven wijst anders springt je rol open. 
Dit herhaal je nog drie maal. 

Bak de vis in 20 minuten gaar in de oven.
Serveer de vis op een bedje van rucola en wat aardappelpuree on the side.

 

I have a notebook filled with recipes.  I collect recipes all the time. I tear them out of a magazine, or a newspaper. I write down recipes when I am on a holiday, or when someone shares a recipe with me.
This notebook is still a mess. Some recipes are already pasted in, they are already favorite, but a lot of recipes are not tested yet and I still want to prepare them one day.

Most of the time a try a recipe, cook it and when I don't like the taste but I do like the idea than I just change the ingredients a bit. If I do not like it at all I throw the recipe away.
I often have memories linked to recipes. Some of when I was pregnant, the kids were little, Christmas, birthday parties,friends having over for dinner or holidays.
Cooking and eating is really a big thing in my life. Most of the recipes give me a trip down to memory lane. I do remember holidays with bad food and I would be the person to give  a travel warning  for those countries".Do not go there, you won't have a good time because of the bad food!"

I also have a lot of cookery books. I love to read them, To marvel all the food pictures and to imagine how it will taste like. Some I don't use that much anymore because my style of cooking has changed or because I have simply forgotten about them. So sometimes I pull out all my cookery books and start reading them all over again. My dining table becomes a big mess when I do that and everyone is wondering what the hell I am doing. I am pretty organised so if it is a mess people wonder what is going on.

This recipe is an old favorite of mine. I used to cook it a lot when having friends over. It is easy but successful. The pesto gives the fish a really nice taste.

Lets cook!

Ingredients for 4 people

4 pieces of 200 gr monkeyfish
2 hands full of basil
1 jar of dried tomatoes in oil
20 slices of Parma ham
olive oil
pepper/salt
200 gr rucola

Method:

Preheat the oven at 392 ⁰ F. 
Blend the tomatoes with half the oil of the jar together with the basil. Now add the rest of the oil and blend until you have a smooth paste.

Get a oven dish and grease the bottom with olive oil. Get some baking paper. Grease this with some olive oil. You will simply work with this baking paper because otherwise everything will become messy.

Take four slices of Parma ham and lay close to each other. Divide the pesto over the ham. Put the fish on top and roll it into the ham. Put the fish in the oven dish. Opening facing downwards.
Repeat this three more times.
Roast the fish 20 minutes in the oven. Serve the fish with rucola and mashed potatoes.





                                                                                                                                Enjoy your dinner!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!