woensdag 6 april 2016

Thee met kurkuma/Turmeric tea


Scroll down for english.


Vandaag ben ik enorm verlaat met het online zetten van mijn recept. Ik was de hele dag aan het werk en viel thuis meteen in de hectiek van het gezin. Dan ligt internet er weer continu uit...one of those days..Ik zit nu aan een heerlijk kopje kurkuma thee. Het is echt één van mijn favoriete kopjes thee geworden op de late middag of laat in de avond.

Het is enorm gezond om te drinken en drink ik het dus vaak als ik voel dat mijn weerstand iets slechter is, maar het is ook echt lekker. Het kopje thee geeft iets van rust, iets kalmerends, het zorgt dat je je comfortabel gaat voelen zo laat op de avond. Probeer het maar eens uit dan weet je wat ik bedoel! Ik hoor graag van jullie of ik de enige ben die zo denkt of dat jullie ook genieten van dit kopje thee!

Waarom is deze thee zo gezond?

Ik gebruikte kurkuma vroeger alleen maar om mijn witte rijst een mooi geel kleurtje te geven.Ik had geen flauw idee dat ze in India dit kruid niet alleen maar voor de kleur gebruiken maar dat het daar als een heilig kruid gezien wordt!
Ze gebruiken het daar op wondjes en schrammen om te laten genezen. Maar ook tegen prostaatkanker.

Ik ben het één en ander gaan opzoeken en kwam tot de volgende ontdekking.
Kurkuma is ontstekingsremmend, antibacterieel,verzacht pijn,  schimmeldodend, biedt enorm veel hulp bij darmproblemen, is antioxidant en biedt bescherming tegen Alzheimer, Parkinson en remt het ontstaan van kankercellen. Na onderzoeken is gebleken dat in India deze ziektes relatief weinig voorkomen omdat zij veelvuldig gebruik maken van kurkuma in het eten.
Je moet het echter wel op de goede manier gebruiken anders heeft het totaal geen helende werking en verlaat de kurkuma gewoon weer je lichaam en heeft het kruid wellicht je rijst een leuk kleurtje gegeven maar das dan ook alles!

Ik heb een belangrijke waarschuwing te geven voordat ik dit recept deel!

Niet kurkuma gebruiken/nuttigen indien:

- je galstenen hebt
- je diabeet bent
- je geopereerd gaat worden. Kurkuma heeft een verdunnende werking op het bloed.

Lets cook!



Ingrediënten voor 2 personen:

stuk gember van 5 cm fijngesneden
1 citroen in dunne plakken gesneden
2 eetlepels honing
2 theelepels kurkuma
1 theelepel zwarte peper, fijn gemalen

Methode:

Zet een waterkoker aan of kook wat water in een pan.
Pak twee mokken en vul met gember, schijven citroen en honing. Giet er kokend water overheen en strooi er de kurkuma overheen en de peper. Meng dit alles goed en laat vijf minuten trekken.


De peper is zeer belangrijk omdat dit een proces veroorzaakt waardoor de kurkuma enorm gaat werken en snel wordt opgenomen in het bloed. Het is dus zeer belangrijk dat je de peper niet vergeet!




First thing I do have to do... apologize to be so late with my article!
Had to work all day, came home, and had a lot of hectic things to do right away.
The last thing I did was drinking a cup of this delicious tea before I fell asleep.
I was so tired that I fell asleep with my head on top of the laptop! Do you recognize these moments that you wake up in the middle of the night and that you don't know where you are? That you don't know why you are sleeping with your head on your laptop and all the lights are still on? Oh it is a horrible feeling. I realized that I still had to walk the dog...I dragged myself to bed and this morning I woke up as a scatterbrain.

Well let me tell you about the tea now. It is a healthy and certainly relaxing tea. It gives me a warm comfortable feeling. Some people even fall asleep...
I always drink the tea in the afternoon or in the late evening.

When I was cooking some rice I used to color the rice with turmeric because I loved the color. I had no idea it was so healthy. I while ago I read about all the health benefits. I read that it is even considered a holy herb that has long been used in the Chinese and Indian systems of medicine.

Turmeric lowers the risk of brain diseases, heart disease, Alzheimer's disease, arthritis,helps with intestinal problems and helps to prevent cancer and has benefits against depression.

It is very important though that you use the turmeric in a correct way. Otherwise it will leave your body without any benefit for your health.
You should consume turmeric with some black pepper .Piperine (inside the black pepper) helps to make turmeric more bioavailable. If you forget the pepper and you take turmeric most of it is unutilised.

Lets cook!

Ingredients for 2 people:

ginger 5 cm, cut into little pieces
1 lemon, cut into slices
2 teaspoons turmeric
2 tablespoons of honey
1 teaspoon of black pepper, grated

Method:

Boil some water. Take two mugs, add the ginger, honey and lemon. Fill the mugs with hot water and add the turmeric and black pepper. Stir well. Leave the tea for five minutes before you start drinking it.


Warning:

Do not drink the tea if you have gallstones or if you are going to have surgery. Turmeric is blood-thinning.



                                                                                                                         Enjoy your drink!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!