woensdag 9 maart 2016

Spaghetti bolognese/ Pasta bolognese



Scroll down for english.

Voordat ik met mijn recept van vandaag begin wil ik even iets vertellen. Gister vroeg iemand mij waarom ik blog over koken en niet gewoon een restaurant of catering bedrijf begin als ik eten koken zo leuk vind J . Nou, daar heb ik in de loop der jaren natuurlijk ook wel eens aan gedacht, maar het is er nog niet van gekomen! Als mensen bij mij eten of ze toevallig mijn keuken binnenlopen en in mijn pannen kijken,  krijg ik vaak vragen over hoe ik dat gerecht dan maak. Als ik dan een beetje uitleg geef zegt men al snel "dat kan ik niet " of "ik kan niet koken". Dat is dus de reden dat ik begonnen ben met bloggen.  Want iedereen kan leren koken. Ik kon vroeger echt niks. Toen ik voor het eerst op mijzelf woonde in Amsterdam wist ik nog niet eens hoe lang ik een aardappel moest koken. Het enige wat ik kon was een ei koken, ei bakken, een appelflap maken en een kaastosti in de koekenpan maken! Dat had ik notabene geleerd van een goede vriend van mij toen ik 13 was ofzo. Die tosti maak ik overigens soms nog steeds. Echt héérlijk! En ik heb er goede herinneringen aan. Het is het eerste wat ik mijn kinderen heb geleerd om zelf te maken. Een beetje nostalgie van mij. Maar mijn kinderen groeien dan ook wel op met een moeder die alleen maar over eten praat en op vakantie niet uitgekeken raakt als we langs marktkramen met eten komen! Ze balen soms al als ze een foodmarket in het vizier hebben en proberen mij dan een andere route te laten lopen omdat de wandeling anders weer zo lang gaat duren!

Mijn eerste kookboek was "koken voor studenten".  Nou dat kookboek stond vol met énorm simpele gerechten en dat kookboek had ik hard nodig! Er ging uiteraard wel eens wat mis...Mijn liefde voor koken en eten groeide in de loop der jaren en het is gewoon een kwestie van doen. Ik ben geen topkok, hou gewoon van koken,  vind het leuk als ik mensen zie genieten van mijn eten. Nu deel ik dus de recepten van het eten wat ik thuis maak via mijn blog.  Vers eten maken is echt niet zo moelijk en zo veel gezonder dan al die kant en klaar producten die er te koop zijn. En het smaakt zó veel lekkerder!

Uiteraard mag je vragen aan mij stellen als je iets niet snapt van de recepten. En je kan ook nog steeds bij me komen eten en ook eten bij mij bestellen hoor indien het niet lukt!

Nu maar eens naar het recept van vandaag. Een pasta die ik toch minimaal wel één maal in de twee maanden maak. Dit omdat bij mij thuis iedereen het heerlijk vindt, maar ook omdat  je de saus zo makkelijk in de vriezer kan bewaren en op een  drukke woensdag zoals deze het heerlijk is om snel eten op tafel te hebben waar toch alle zorg aan is besteed.

Let's cook!



Ingrediënten:

500 gr mager gehakt
1 grote ui, fijngesneden
4 tenen knoflook, geplet en fijngesneden
1 blikje tomatenpuree
2 blikken tomaten in blik, stukjes
⅟₂ liter rode wijn 
6 verse tomaten in stukjes gesneden
bosje peterselie fijngesneden
2 eetl oregano
2 courgettes in stukjes gesneden
1 pakje spagetti 500 gr
olijfolie
parmezaanse kaas, krullen





Methode:

Verhit in een grote hapjespan wat olijfolie en bak hierin de ui en knoflook glazig. Doe nu het gehakt in de pan en bak het op een matig vuur rul. Voeg nu de tomatenpuree toe en roer even door. Voeg de 2 blikken tomaten toe en de rode wijn. Voeg nu de oregano toe en de helft van de peterselie. Strooi wat peper en zout erover en zet de pan op een laag vuurtje. Laat de saus lekker inkoken, ongeveer een uurtje. Roer af en toe door. Voeg zo nodig een scheutje gekookt water toe.  Voeg na een uur de courgette en de verse stukjes tomaat toe en laat deze 15 minuten meekoken.  Zet intussen de waterkoker aan en vul een pan met het gekookte water en kook hier de spagetti in al dente.
Leg de spagetti op een groot bord, schep er wat saus over en garneer met peterselie en krullen parmezaanse kaas.

  Tip: Mij is vaak gevraagd wat ik nou toch in de saus doe dat het zo lekker maakt. Nou, gewoon rode wijn. Dat vergeten veel mensen om te doen en dat hoort er toch echt bij vind ik in dit recept. Ga nou niet hele goedkope rode wijn kopen omdat het toch maar in de saus moet...dat komt namelijk echt de smaak van de saus niet ten goede. Dat zou echt zonde zijn van al je kookwerk. Een hele dure fles moet je er natuurlijk niet in gooien!


Before I start cooking today I like to tell you something. Yesterday someone asked me why I have started blogging and didn't  have started  a restaurant or catering business instead. Good question..I have thought about that of course during the past couple of years, but if it was that easy...
I just love to cook, I love food, love to eat..I am not a chef I just cook a lot. I have great pleasure in cooking for friends and seeing them enjoy my food.When I am in the kitchen preparing a meal, there is always someone who is asking me how to prepare it. When I tell them how, they often reply with "I can't do that, I can't cook". But everyone can cook, really!
When I was young and started living on my own I could only boil an egg, make apple fritters or make myself a melted cheese sandwich in a frying pan. I learnt making the sandwich when I was thirteen. A very good friend of mine was already a good cook then and my lifesaver when my parents weren't at home and there was nobody to cook for me. I still make the melted cheese sandwich now and then. Nostalgia and my children love it!

Well let's cook!

Ingredients:

500 gr minced meat
1 onion chopped
4 garlic gloves, bashed flat and chopped into little pieces
1 can of tomato paste
2 cans of peeled tomatoes
6 tomatoes cut into pieces
2 zucchinis cut into pieces
500 ml of red wine
1 tablespoon of oregano
1 bunch of parsley chopped, leave some for dressing
olive oil
Parmesan cheese

Method:

Heat some olive oil into a big pan, fry onion and garlic until soft. Add the minced meat and once the meat is almost ready you can add the tomato paste. Stir for one minute. add the cans of tomatoe and the 500 ml of red wine. Add some pepper and salt. Stir and let the sauce simmer for 1 hour.
Then add the fresh tomatoes and the zucchini and the parsley.Let it simmer for another 15 minutes.
In the meantime cook the pasta al dente.

Serve the pasta on a big plate, add the sauce on top  and sprinkle with the leftover parsley and some Parmesan cheese.

 People often ask me what I put into the sauce that makes it taste so good. It is the red wine. That's it. You can not make this recipe without the red wine I think. So buy a bottle of red wine, not a very cheap one because you might think it is only to be used for the sauce. Your sauce will be a disappointment then. Don't buy a real expensive bottle but just a good house wine will do.






                                                                                                                                  Enjoy your meal!

2 opmerkingen:

  1. Je maakt ook al hele mooie foto's zeg! Leuk om te lezen hoe je bent begonnen met koken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te horen Emma!Lief van jou!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!