woensdag 2 maart 2016

Lasagne met pompoen



Ik ben dol op pompoen en gelukkig is het nu in Nederland bijna overal verkrijgbaar. Pompoen is echt super gezond en je kan er enorm veel gerechten mee maken. Er zitten veel vezels in en ze bevatten ook veel betacaroteen. Dat laatste is goed voor je ogen en voor je huid! Als je veel last hebt van acne dan raad ik je aan om eens wat vaker pompoen te eten. Het doet je huid echt goed en zorgt voor een goed gevulde vegetarische maaltijd. Kinderen vinden maaltijden met pompoen meestal lekker omdat het zoet smaakt. Deze lasagne gaat er bij mijn kinderen goed in en ze hebben geen idee dat er ook spinazie in zit! Een slimme manier om de kids aan de veggies te krijgen!

Deze lasagne vergt wel wat tijd om te maken. Nu moet ik zeggen dat dat vooral door de pompoenpulp komt die nodig is voor het recept. De pulp heb ik eigenlijk altijd al klaar staan, wat de tijd van dit recept aanzienlijk korter maakt en de lasagne ineens easy te maken is!

We beginnen dus met de pompoenpulp. Maak deze als je een vrije dag hebt en rondom het huis rommelt. Het is echt zó makkelijk en je hebt er een week lang plezier van. Je kan er zelfs een pumpkin latte mee maken! Een echte verse zonder suiker!

Let's cook!




Pompoenpulp maken:

flespompoen ( ik koop er meestal meteen  twee want dan ben ik voorlopig klaar)

Methode:

Verwarm de oven voor op 180 ⁰C. Leg bakpapier op een ovenplaat en leg daar de twee pompoenen op. Zet in midden van de oven en bak gedurende 100 minuten. Ik doe dit vaak op een ochtend dat ik thuis ben en het huis aan het opruimen ben ofzo. Dan zet ik een kookwekker en hoef ik alleen maar op het alarm te letten en heb verder nergens geen omkijken naar!  Haal de pompoenen uit de oven en laat afkoelen. Snijd de pompoenen als ze afgekoeld zijn open en verwijder de pulp  (zonder pitten) uit de schil en bewaar dit in de koelkast. Gooi de schil weg. Je kan de pulp ook tot gebruik in de vriezer bewaren.




Ingrediënten lasagne:

4 tenen knoflook fijngesneden
700 ml passata di pomodoro
pulp van 1 flespompoen (1,4 kilo)
1 rode ui
verse spinazie 150 gr
100 gr feta
50 gr geraspte parmezaanse kaas
5 takjes salie
2eetl olijfolie
verse pastavellen ( 2 pakjes)
1 theel gedroogde tijm of 4 takjes verse tijm
6 salieblaadjes
Peper en zout



Methode: 

Verhit een eetl olijf olie of kokosolie in de pan. Voeg de knoflook toe en bak gedurende 2 minuten. Voeg de passata toe en laat dit alles 10 minuten sudderen.

Verhit in een andere pan een eetl olijfolie/kokosolie en bak hier de rode ui glazig in. Voeg de spinazie toe en roer totdat deze is geslonken.Voeg tijm , peper en zout toe een laat 10 min sudderen.

Dompel een aantal lasagne vellen onder water en leg op een werkblad. Bestrijk met een laagje pompoen. Voeg dan een beetje spinazie toe en sluit af met een laagje feta ( verkruimeld).
Rol de vellen op en snijd in 3 stukken! Verwarm de oven voor op 180⁰C. Pak een ovenschaal van 35x 24 cm en giet daar de passata in. Leg hier de rolletjes in, dicht op elkaar, en verdeel de parmezaanse kaas erover. Haal 6 salieblaadjes door één eetl olijfolie en leg op ovenschotel. Dek de schaal af met aluminiumfolie en zet 40 min in de oven!

Serveer er een frisse salade bij.



                                                                                                                            Enjoy your meal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!