zondag 6 maart 2016

Franse appeltaart



Sinner sunday en ik heb weer zin in taart! Ik heb deze taart pas één keer eerder gemaakt en dat was voor het grote mensen feest van één van de kinderen zoals wij dat hier noemen.
 Dat was best een risico wat ik nam want ik probeer meestal een recept van tevoren uit om te kijken of het wat is. Ik had ook niet veel andere taart dus als het zou mislukken had ik wel een probleem die dag. De taart zag er die dag trouwens zó goed uit dat iedereen mij meewarig aankeek en dacht dat ik de taart gewoon bij de bakker had gehaald! Ik vond het een zeer groot compliment.
Dit is een tarte tatin, een franse appeltaart. De eerste keer dat ik deze mooie en lekkere appeltaart at was in Méribel, een prachtig oord om te skiën. Mijn moeder was jarig en ik wilde haar uiteraard verrassen met een mooie taart. Nu was er een goede patissier in Méribel en ging ik op zoek naar zijn winkel. Nieuwsgierig stond ik voor de etalage te kijken naar al die mooie taarten. Taarten vol fruit. Deze viel mij op omdat er in Nederland veel appeltaart gegeten wordt en de taarten héérlijk smaken maar er veel robuuster uit zien. Deze zag er zó prachtig uit en de partjes appel lagen er geweldig mooi bij. Opgetogen ging ik de winkel binnen en bestelde deze taart voor mijn moeder. Op deze taart kon ik mooi wat kaarsjes zetten en daarbij  vrolijk lang zal zij leven zingen. Ik schrok mij echter dood toen ik moest afrekenen. Wat een absurd dure taart!
Gelukkig was mijn moeder erg blij met de taart en smaakte de appel heerlijk. Ik heb mij toen echter wel voorgenomen dat ik ooit zelf zo'n taart zou proberen te bakken voor een verjaardag. En wellicht zou die taart er niet zo perfect uitzien als die van de patissier maar ik zou zorgen voor een goed recept dat met liefde gemaakt is. En..het zou dan zekere een stuk goedkoper zijn!

Ik heb de taart nu voor de tweede keer gebakken en het is echt een fijn recept. Deze keer gaarde  het deeg ietwat te snel omdat ik ineens een nieuwe oven heb en daar qua koken echt aan moet wennen.
Thuis werd de taart weer enthousiast ontvangen dus hier het recept. Geniet er zelf van of verras er iemand mee!




Ingrediënten deeg:

125 gr koude boter in blokjes
50 gr poedersuiker
50 gr kristalsuiker
250 gr bloem
1 theel vanillemerg
1 ei
1 theel citroenrasp
mespunt zout

Ingrediënten voor bedekking taartbodem:

6 goudrenetten
3 eetl witte wijn
1 eetl suiker
 4 eetl abrikozenjam
geschaafde amandelen licht gebakken in een koekenpan

Methode:


Doe alle ingrediënten voor het deeg in een kom en meng dit met de hand door elkaar tot een een samenhangend deeg. Maak er twee gelijke ballen van, verpak ze in huishoudfolie en laat het deeg minimaal 3 uur rusten in de koelkast. Je kan het deeg dus ook de avond ervoor maken en de volgende dag verder gaan met je recept!




Verwarm de oven voor op 190 ⁰C. Pak 2 taartvormen van 17 cm en vet in met boter en bestrooi met bloem. Schil 3 appels, verwijder het klokhuis en snijd al het vruchtvlees in kleine stukjes. Pak een pan en verhit de stukjes appel met de witte wijn en suiker op het vuur. Laat dit al roerend koken totdat de appel zacht is. Stamp de appel fijn met een puree stamper.
Pak nu de 2 deegballen uit de koelkast en rol deze uit tot twee dunne lappen. Bekleed nu de twee taartvormen met het deeg. Zorg dat er een opstaand randje is van ongeveer 3 cm. Prik met een vork meerdere malen  in de bodem om te zorgen dat het deeg luchtig blijft. Verdeel de appelmoes over de bodems. Schil de rest van de appels en snijd de appels in dunne plakjes. Leg de partjes dakpanswijs op de appelmoes. Bak de taarten in 30 minuten gaar en goudbruin.

Verwarm de abrikozenjam in een pan met 2 eetl water. Doop een kwastje in de warme  jam en bestrijk de appeltjes hiermee op de appeltaart. De partjes appel gaan hiervan mooi glanzen en de taartjes krijgen hierdoor een mooie finishing touch. Ik vind zelf de combinatie van warme appel met een krokant gebakken nootje erg lekker en heb hier gekozen voor het licht bakken van geschaafde amandelen. Het geeft wat mij betreft de perfecte bite op je lepel. Stukje warme taart met geschaafde amandel on top. Yummy! A real sinner sunday!




                                                                                               Enjoy your pie and enjoy sinner sunday!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!