zaterdag 28 mei 2016

Omelet met hollandse garnaaltjes/ Omelet with dutch shrimps


Scroll down for english.

Ik ben een enorme fan van Jamie Oliver. Ik denk eigenlijk dat ik praktisch gezien bijna heb leren koken van de man! Ik heb al zijn kookboeken en ben koken echt leuk gaan vinden door het volgen van zijn kookprogramma's op tv. Ik kijk veel naar programma's over koken. Heerlijk om je mee te laten nemen met al die gerechten die weer populair zijn in andere landen. Het geeft mij altijd enorm veel inspiratie en ik krijg er honger van!

 Zo ben ik ook al heel lang fan van Nigella en keek ik ook toen de kinderen nog klein waren regelmatig haar programma op de BBC. Als ik dan met een kookschort door het huis liep en het programma stond aan zei mijn zoontje altijd "kijk mama je bent op tv"! Hij vond blijkbaar dat ik op haar leek..erg grappig. Onze buren noemden mij daardoor vaak Nigella als ik wat eten kwam brengen! Maar ik dwaal af...

Nu is Jamie Oliver al geruime tijd bezig met de Food Revolution. Ik vind het echt een geweldige campagne en ben het helemaal met hem eens dat er iets moet veranderen aan het beleid in landen rondom eten. Als het je interesse heeft moet je het maar eens opzoeken online. Jamie Oliver zet zich er al lange tijd voor in en heeft al heel wat bereikt al gaat het moeizaam.
Hij heeft in zijn campagne nu iedereen gevraagd om omeletjes te maken. Zo hoopt hij iedereen aan te sporen om zelf te koken, gezonde en verse ingrediënten te gebruiken en te laten zien dat het helemaal niet zo moeilijk is om zelf te koken.

Vandaar dat ik vandaag weer een omelet op het menu heb staan. Een omelet met hollandse garnaaltjes. Ik heb het gegeten als lunch maar je kan het uiteraard ook eten als ontbijt. Binnen tien minuten heb je een heerlijk gerechtje op tafel.

Lets cook!




Ingrediënten voor 1 omelet:

2 eieren, geklutst met wat peper en zout
1/2 avocado, in hele dunne plakjes gesneden
2 eetlepels hollandse garnaaltjes
1/2 rode peper, in reepjes gesneden
Sriracha saus
1 eetlepel yoghurt met een theelepel citroensap (optioneel)
1/2 eetlepel kokosolie

Methode:

Verhit de kokosolie in een kleine koekenpan op een hoog vuur. Giet de geklutste eieren in de pan en laat de omelet ongeveer twee minuutjes op een hoog vuur bakken totdat ie bijna gestold is.
Leg nu de plakjes avocado op één helft van de omelet, verdeel de garnaaltjes en de peper eroverheen en klap de omelet voorzichtig met een spatel dicht. Laat de omelet nog 1 minuutje op een zacht pitje in de pan.
Pak nu een groot bord en laat de omelet voorzichtig vanuit de pan op het bord glijden.
Doe wat sriracha saus erboven op.
Ik serveer er ook graag nog wat yoghurt bij. Die sprenkel ik dan over de vulling. Dat maakt het voor mij helemaal af!


Today I made myself an omelet for lunch with dutch shrimps. I am following Jamie Oliver in his Food Revolution. I am a huge fan of Jamie and I think he basically thought me how to cook. I have all his cookbooks and I always watch his shows. I watch a lot of tv shows that concerns cooking, eating etc. I love to see how they cook in different countries. It inspires me and it makes my hungry :-)! I am also a  huge fan of Nigella. I used to watch her cooking shows when the kids were still very little. When I was walking around in the house with an apron and her show was on, my son was always saying "mum,  you are on television!" In his opinion I looked like Nigella with the long black hair. And I was always busy in the kitchen. It was so funny. Since then, our neighbours often called me Nigella when I came to bring them some food.

But I'm digressing..I love what Jamie Oliver is doing with his Food Revolution and I totally agree with his campaign. He is challenging people now to cook, to show that it is not that hard to make yourself a proper healthy meal. He is challenging people now to make an omelet. All kinds of omelets.
So I made myself an omelet with dutch shrimps for lunch. These shrimps are famous in our country and really delicious. They are very tiny, but are very tasty!

Lets cook!

Ingredients for 1 omelet:

2 eggs, whisked with some pepper and salt
1/2 avocado in thin slices
2 tablespoons of dutch shrimps
1/2 chili pepper, cut into little pieces
1 tablespoon of yogurt with 1 teaspoon of lemon ( optional)
sriracha sauce
1/2 tablespoon coconut oil

Method:

Heat the coconut oil in a small frying pan and pour in the whisked eggs. Fry the egg on high heat until almost coagulated. Divide the slices of avocado on top of half  the omelet, add the shrimps and chili pepper and double fold the omelet. Reduce the heat and let it simmer for one minute.

Take a big plate and gently slide the omelet onto the plate. Garnish with sriracha sauce. I like to add some yogurt on top of the shrimps and avocado. It makes the taste absolutely perfect.



                                                                                                                          Enjoy your lunch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!