donderdag 13 oktober 2016

Pompoensoep met garnalen New Orleans style/ Pumpkin soup with Prawns New Orleans style


Scroll down for english!

Een koude maar zonnige dag. De herfst komt er nu echt aan. Ik vind het altijd een prachtig seizoen met al die prachtige gekleurde bladeren om je heen. Wel ga ik het zitten in de tuin weer missen. Zo heerlijk om buiten te eten of lekker te loungen in de zon.

Inmiddels is de tuin winterklaar en heb ik weer meer tijd om in huis dingen te doen. Er zijn wel weer wat klusjes blijven liggen..Eigenlijk kan mijn keuken wel en opknapbeurt gebruiken. Als je veel kookt wordt de keuken ook intensief gebruikt en dan slijten spullen ook sneller merk ik.  Laatst had ik ineens de deurgreep van mijn koelkast in mijn hand! Die ging al een tijdje wat stroef open en door al dat getrek aan de deurgreep lag deze er nu af. Das zeer onhandig zal ik je vertellen! Gelukkig is het nu weer gemaakt.


Met het beginnen van de kou kreeg ik ineens zo'n zin in spicy seafood! Dit heb ik erg vaak gegeten toen we op vakantie waren in New Orleans. Jeetje wat was dat eten lekker daar! Omdat ik nog pompoenen had liggen besloot ik een pompoensoepje te maken met spicy garnalen erin. Ik hoop dat ik nog weet wat ik allemaal in de soep heb gedaan want ik heb alles op gevoel en smaak gedaan. Uiteraard heb ik tussendoor steeds een hapje geproefd :-)

Ik vind deze soep echt bij dit weer passen en bij de maand oktober. Wat vinden jullie?

Lets cook!





Ingredienten voor 8  personen:

de pulp van 1 flespompoen van ongeveer 1 kg
1 tot 1½ liter groentebouillon 
2  rode uien, fijn gesneden
2 stengels bleekselderij, fijn gesneden
2 bosuitjes, in ringen gesneden
sap van halve citroen
½ eetlepel kaneel
3 eetlepels vissaus
200 ml kokosmelk

300 gr rode garnalen of andere grote garnalen (ik had diepvries garnalen)
kokosmelk
4 tenen knoflook, geplet en in stukjes gesneden
1 eetlepel cayennepeper
1 eetlepel gerookt paprikapoeder
½ eetlepel hot Louisiana chipotle saus
1 rode peper, fijn gesneden
½ theelepel zout
2 eetlepels kokosolie
zwarte peper





Methode:

Hoe je pompoenpuree maakt heb ik in een eerder recept staan.


Ontdooi de garnalen. Meng knoflook, rode peper,  cayennepeper, paprikapoeder, chipotle saus en zout in een grote schaal. Voeg de garnalen toe en hussel alles goed. 
Zet de garnalen in de koelkast en laat ze twee uur marineren in de kruidenmix.

Pak een grote soeppan en verhit één eetlepel kokosolie in de pan. Fruit hier de uien en de bleekselderij 5 minuutjes in. Voeg de pompoenpulp toe en roerbak alles twee minuten. 

Voeg nu de bouillon toe. Ik zou beginnen met 1 liter. Indien je de soep te dik vindt voeg je meer bouillon toe.
Breng dit alles aan de kook en laat de soep gedurende 30 minuten op een laag pitje sudderen.

Haal de pan van het vuur en pureer de soep met een staafmixer.
Zet nu de pan weer terug op het vuur en breng op smaak met de vissaus, citroensap en kaneel.

Haal de garnalen uit de koelkast. Verhit één eetlepel kokosolie in een wok of koekenpan. Doe de garnalen met de marinade in de pan en wok alles totdat de garnalen roze kleuren en gaar zijn. Dat zal ongeveer 4 minuten duren.

Doe de garnalen met de marinade in de soeppan.
Voeg nog wat zwarte peper toe naar smaak.

Serveer de soep in kommen en garneer met ringen van bosui en een eetlepel kokosmelk.




It is cold  and sunny outside and autumn is on its way. I love autumn because of all those beautiful colors. We live near a forest and when I walk the dog it is a real treat for the eye to watch those beautiful colors. I always want to take pictures right away because the setting with those leaves is so perfect. To take pictures of my food there would be amazing but quite a hassle. I would have to walk at least 15 minutes with all my plates and stuff. Well maybe I will try it sometime when I have someone with me to help me carry all my stuff.

When it is getting colder I am always in the mood for some spicy food. I thought about my holiday in New Orleans. I ate a lot of spicy seafood there. It was amazing!
So today I am going to make a soup with spicy prawns. And since I have pumpkins in the house and it is almost Halloween, I will make pumpkin soup with spicy prawns.

Lets cook!

Ingredients for 8 people

pumpkin puree from one pumpkin 1kg
1 - 1½ vegetable broth
2 red onions, cut into little pieces
2 stalks celery, chopped into little pieces
2 spring onions cut into rings
juice of ½ a lemon
½ tablespoon cinnamon
3 tablespoons fish sauce
200 ml coconut milk

300 gr red prawns or other big prawns(I used frozen)
4 cloves of garlic, cut into little pieces
1 tablespoon cayenne pepper
1 tablespoon smoked paprika
½ tablespoon hot Louisiana chipotle sauce
1 red chili pepper, cut into little pieces
½ teaspoon salt
2 tablespoons coconut oil
black pepper

Method:

Defrost the prawns

Make a marinade with garlic, cayenne pepper, smoked paprika, chipotle sauce
chili pepper and salt.  Add this to the prawns in a bowl and mix well. 
Put the prawns in the fridge for two hours.

Heat one tablespoon of coconut oil in soup pan and fry the onions and celery for 5 minutes. Add the pumpkin puree and stir fry everything for two minutes. 

Add one liter of broth. If you need more broth because your soup is to thick, you can always add some more. 
Bring the soup to a boil and reduce the heat. Let it simmer for 30 minutes.

Take the pan of the heat and blend the soup with a blender until smooth.
Now season it with cinnamon, lemon juice, and some black pepper.
Add the fish sauce.

Heat one tablespoon of coconut oil in a frying pan and fry the prawns with the  marinade for about 4 minutes. Until they turn pink. 
Add the prawns with marinade to the soup. Garnish with some spring onions and some coconut milk.








                                                                                                                             Enjoy your dinner!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!