zaterdag 27 februari 2016

In rode wijn gestoofd rundvlees


Het weekend is begonnen en dat betekent voor mij dat ik dan meestal wat langer in de keuken sta om iets lekkers te maken.  Ik vind het heerlijk om dan te koken omdat ik er dan echt de tijd voor kan nemen en ik dan in staat ben om nieuwe recepten uit te proberen. Er komen nogal eens vrienden bij ons eten en die fungeren dan meteen als proefkonijn! Mijn kinderen willen meestal ook wel helpen met uitproberen. "Oh, je bent iets aan 't maken..Gaan we dat vandaag eten? Ik wil wel even proeven".
Dit recept is een heerlijke stoofpot en als je mensen te eten krijgt dan kan je het van tevoren maken. Zo kan je zelf ook genieten van het bezoek, sta je niet de hele avond alleen maar in de keuken en mis je niet de helft van de gesprekken aan tafel.



Voordat ik de lijst met ingrediënten geef moet ik even iets vertellen over één ingrediënt waarvan ik weet dat dat bij een heleboel mensen vieze gezichten oplevert. Er zit namelijk ansjovis in. Nou niet meteen wegklikken en zeggen dat je dan dit gerecht dus niet gaat maken omdat je niet van ansjovis houdt of omdat je het een gekke combi vindt met vlees!

Ik heb deze stoof twee keer gemaakt voor vriendinnen die niet van vis/ansjovis houden. Ik heb het gerecht opgediend en ze vonden het heerlijk! Toen het bord leeg was heb ik de vriendinen pas verteld over de ansjovis en ze waren echt super verbaasd. Ze hadden niets geproefd van de ansjovis! Nou, dat klopt ook wel, want ansjovis wordt in Italië gewoon vaak gebruikt als zoutmaker van gerechten. Het geeft een mooie zoute smaak af. Als je de ansjovis in de pan doet dan lossen de visjes ook bijna op in de olie.  Ze smelten als het ware en er blijft een gezouten olie over. Gewoon uitproberen dus dit gerecht. Ik weet bijna zeker dat je het lekker vindt!

Lets cook!!!


Pak een gietijzeren braadpan met deksel,  eentje die in de oven kan waarvan de diameter ongeveer 29 cm is. Zo'n Creuset pan of iets wat vergelijkbaar is. Verwarm de oven voor op 150⁰C. Indien je geen oven hebt kan je het gerecht ook op een zacht vuurtje op het gasfornuis laten staan al prefereer ik zelf echt de oven.

Ingrediënten:

 1⅟₂ tot 2kg rundvlees om te stoven, liefst magere riblappen
2 uien fijn gesneden
3 tenen knoflook geplet en in stukjes gesneden
3 middelgrote wortelen of één  grote winterpeen, in stokjes van dik luciferformaat gesneden
4 stengels bleekselderij, in dunne boogjes gesneden
2 eetl gedroogde tijm of verse tijm uit de tuin
6 ansjovisfilets in kleine stukjes gesneden
2 opgehoopte eetl bloem
3 eetl marsala
5 dl stevige rode wijn
3 dl runderbouillon (gemaakt van tablet)
1 ⅟₂ eetl tomatenpuree
1/2 theel gemalen foelie
1 kg gewone aardappelen of zoete
9  eetl olijfolie of kokosolie

Methode:

Zet de braadpan op het fornuis en giet er 3 eetl olijfolie in.Verhit de olijfolie en bak de helft van het vlees op een hoog vuur bruin. Dit duurt  ongeveer vijf  minuten.  Maak de pan weer helemaal leeg en schep het vlees op een grote schaal of in een andere lege pan. Doe hier ook het vocht uit de pan bij. Waar het omgaat is dat je nu de tweede helft van het vlees moet aanbakken en als je dat doet met de resterende olie/sappen nog in de pan, dan gaat het vlees stoven. En dat is nu nog niet de bedoeling.
Verhit weer 3 eetl olie in de pan en bak de andere helft van het vlees nu aan. Maak na vijf minuten weer de pan helemaal leeg.
Verhit 3  eetl olijfolie in de pan en doe nu de knoflook en uitjes in de pan. Laat twee minuten glazig worden. Voeg nu de ansjovis toe en roer door totdat de ansjovis bijna is opgelost.Voeg nu de wortel, bleekselderij en tijm toe. Laat dit alles tien minuten sudderen, totdat het mengsel een beetje zacht begint te worden.
Pak een pannetje en verhit in de tussentijd de marsala, rode wijn en bouillon. Als het aan de kook is, haal van het vuur. Als de tien minuten voorbij zijn voeg je al het vlees met sappen in de grote pan bij de groenten. Doe er de bloem bij en roer goed door. Giet na een paar minuten het wijnmengsel in de pan en voeg de tomatenpuree en foelie toe. Voeg peper en zout toe. Het prutje ziet er op dit moment niet smakelijk uit dat weet ik, maar ik garandeer je, dat gaat goedkomen! Leg nu de deksel op de pan en zet de pan drie uur in de voorverwarmde oven (150 ⁰C). Je hebt nu heerlijk even de tijd om iets anders te doen! Roer het mengsel wel even door na 1 ⅟₂ uur. Voeg indien nodig vocht toe. Meestal heb ik dat niet nodig.







In het laatste half uur dat je pan in de oven staat kan je alvast een aardappelpuree maken van de zoete of gewone aardappelen. Dit combineert prima met deze beefstew! Haal de pan na drie uur uit de oven. Roer goed door en voeg nog peper/zout toe indien nodig.



                                                                                                   Enjoy your meal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!