zaterdag 20 februari 2016

Courgettte pannekoekjes

Het recept wat ik hier met jullie deel is eigenlijk een recept voor in de zomer. Ik heb het meerdere malen al in de ochtend gemaakt op een warme zomerse dag. Niets is zo lekker om dan aan het einde van de dag buiten te genieten van deze heerlijke pannenkoekjes met een lekker glas witte wijn  of een ijskoud biertje en niet meer in de keuken te hoeven staan! Toch maak ik dit recept inmiddels ook gewoon in de winter want bij mij thuis zijn de pannenkoekjes  altijd een groot succes. Niet alleen omdat ze gewoon heerlijk zijn maar ook omdat het "healthy food" is.
Aangezien de pannenkoekjes vol met courgette zitten vind ik het een handige manier om de kinderen groenten te laten eten zonder dat ze dat echt door hebben. Ik heb deze pannenkoekjes al meerdere malen op feestjes geserveerd en ik stond echt met verbazing te kijken hoe snel de schaal leeg was!
Ik maak dit recept vaak op een zaterdag omdat de agenda dan vaak bol staat van sport van de kinderen en andere geplande activiteiten. Het is dan enorm handig om rond etenstijd de pannenkoekjes alleen maar te hoeven opwarmen in de magnetron en zo aan tafel te kunnen schuiven.




Ingrediënten:

4 courgettes
5 lente-uitjes in ringetjes gesneden
250 gr feta
een half bosje munt gehakt (laat wat hele blaadjes over ter decoratie)
een half bosje peterselie gehakt
1 theel paprikapoeder
1 eetlepel gedroogde munt
140 gr bloem
3 eieren, losgeklopt
zout en peper
olijfolie om in te bakken
3 limoenen of citroenen


Methode:

Leg een schone theedoek op het werkblad. Rasp de courgettes en spreidt de rasp uit op de theedoek zodat het vocht van de courgettes wordt opgenomen in de theedoek. Laat de rasp een half uur op de theedoek liggen. Zet intussen een grote kom klaar met de gehakte lente-uitjes en kruimel daar de feta overheen.Voeg de gehakte peterselie en munt toe en roer door. Voeg vervolgens de gedroogde munt, paprikapoeder, bloem,  peper en zout toe en roer opnieuw door. Nu heb je even tijd voor een kopje koffie want het is even wachten totdat het halfuur om is!


Kluts de eieren in een kommetje en voeg aan het beslag toe. Roer weer door. Vervolgens voeg je elke keer twee handen van de courgette-rasp toe en roer je het beslag weer door. Schrik niet omdat het er zo klonterig uitziet, het hoort echt zo! Het is wèl  belangrijk dat je alles goed met elkaar vermengt.
Verhit wat olijfolie in een koekenpan en schep een paar opgehoopte eetlepels van het beslag in de pan. Druk ze een beetje plat met de achterkant van de lepel zodat het kleine pannenkoejes worden. Bak ze in ongeveer 3 minuten aan elke kant goudbruin en leg ze op een paar borden.
Het omdraaien vergt een beetje handigheid moet ik zeggen. De eerste keer dat ik de pannenkoekjes bakten was ik te ongeduldig. Ik wilde ik er ééntje omdraaien en het ding viel een beetje uit elkaar. Geen mega groot probleem want je duwt het zaakje met een lepel weer tegen elkaar aan en het bakt wel weer tot een redelijk acceptabele pannenkoek. Zo niet...goed excuus om alvast een pannenkoekje te proberen! Bij mij gaat het goed als ik een spatel en een lepel gebruik. Ik schuif het pannenkoekje voorzichtig op de spatel en flip 'm andersom weer in de pan!

Leg de pannenkoekjes op een bord en serveer met partjes limoen. Ik serveer er meestal ook rucola sla bij.
Je kan ze ook afdekken en in de koelkast zetten. Ze blijven zo twee dagen goed.

Ik vries de pannenkoekjes vaak in om mee te nemen als lunch of voor dagen dat ik geen tijd heb om te koken. Hier is mijn tip hoe je ze moet invriezen. Ik vries de pannenkoekjes meestal in per drie omdat ik daar echt genoeg aan heb.

Pak een invrieszakje met zipper. Knip een strook bakpapier af en zorg dat er tussen elk pannenkoekje een laagje bakpapier zit. Doe drie pannenkoekjes in de zipperbag en leg in de vriezer. Haal het zakje in de avond uit de vriezer en leg in de koelkast. Volgende dag heb je een heerlijk gezonde  lunch om mee te nemen naar je werk!
Als ik gewoon thuis lunch dan leg ik de drie pannenkoekjes op een bord en verwarm ze even in de magnetron. Warm zijn ze weldegelijk het lekkerst.


                                                Enjoy your meal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!