zondag 17 juli 2016

Een spoon van palingmousse met een wodka- citroensaus/ A spoon with a mousse of eel with vodka lemon sauce


Scroll down for english.

Sinner Sunday en toch een best gezond recept vandaag!
Onze achterburen kwamen vandaag bij ons eten. Ik had deze fantastische lieve mensen bij ons uitgenodigd omdat zij mij enorm veel geholpen hebben in een moeilijke periode voor ons gezin. Het afgelopen jaar was ik compleet uit de running door een zeer gecompliceerde enkelbreuk. De breuken zijn door een geweldige chirurg weer aan elkaar gezet met pinnen. Het revalideren heeft echt lang geduurd en aangezien ik lange tijd niks kon was alle hulp in ons huishouden welkom. Een huishouden met drie kinderen en een hond en dan een moeder die uit de roulatie is? Dat kan echt niet...dan lopen er dingen spaak... Onze buren hebben zich echt enorm voor mij ingespannen en daar ben ik ze dan ook erg dankbaar voor. Er zijn nog meer van die lieve vrienden en familieleden geweest die ons enorm hebben geholpen.

Hoe kan je zulke lieve mensen bedanken? Daar heb ik liggend op de bank met mijn voet omhoog wel over na kunnen denken. Ik had bedacht dat ik al deze geweldige mensen allemaal bij ons thuis zou uitnodigen en dan een zes gangen diner zou koken voor ze. Ik zou al mijn liefde in al die gerechten stoppen... Maar ja.., dan probeer je al die mensen bij elkaar te krijgen en dan blijkt dat dat een hele klus is. Die kan niet want is op vakantie..die kan niet want moet werken... Ik heb uiteindelijk de prachtig gedekte lange tafel in de tuin die ik in mijn hoofd had moeten laten varen en ik bedank nu de weldoeners één voor één.

Vandaag dus in de weer geweest om onze buren te verwennen met een etentje bij ons thuis.
Ik had een spoon van paling mousse voor bij de borrel, een soep van paddestoelen en de bourgondische stoofpot á la Maris.. Alles te vinden op mijn blog. Het hoofdgerecht was een echte sinner Sunday, de rest healthy!

Lets cook!




Ingrediënten voor 10 personen:

250 gr gerookte paling
1 ei
50 gr roomboter
Voor de saus:
125 ml cème fraîche
4 eetlepels wodka
5 eetlepels witte wijn
sap van 1/2 citroen
zout/peper
1/2 tomaat, ontpit en in hele kleine blokjes gesneden
1 eetlepel fijn gesneden peterselie

Methode:

Doe de paling en het ei samen in een blender en meng tot een mousse.
Mix de boter luchtig. Doe nu de paling mousse erbij en mix totdat je echt een luchtige mousse hebt.
Dek de mousse af en laat deze in de koelkast opstijven. Minimaal een uur.

Meng de ingrediënten voor de saus en breng op smaak.

Haal de mousse na een uur uit de koelkast en verdeel deze over de spoons. Garneer met kleine blokjes tomaat, peterselie en wat dressing on top.



Today it is sinner Sunday.
The recipe of today is not a real sinner Sunday recipe... it is actually quite healthy..
I invited the neighbours over for dinner. They have been a huge support for me the last year.
I broke my ankle and I had multiple complicated ankle fractures. I never thought I would be walking again normally but I was so lucky to be operated by the most skilled surgeon ever! A female surgeon of course! I am so grateful that I am operated by her!

The past year was a real struggle for me. A real struggle for my family. A mom of three kids and a dog that's a real day job! You can not be out of order! But I was ....and the revalidation took some time...

We were lucky to have some incredible friends and family members who were willing to help us with the kids and with our household. I am so grateful to these people! But how can you thank those people? How can you let them know that you really appreciate what they have done for you?

I had enough time to figure this out when I was laying on the couch. I had it all planned out...
A large table in the garden, I would cook a real festive meal  and we would enjoy eating together.
But it was impossible to get get all these people together at the same time. So I started to invite them one by one.

Today we had the neighbours for dinner and I had to cook something special of course.
I started with a spoon, then we had mushroom soup and boeuf bourguignon for dinner. All these recipes are on my blog.

Lets cook!

Ingredients for 10 people:

250 gr of smoked eel
1 egg
50 gr butter
The sauce:
125 ml crème fraîche
4 tablespoons of vodka
5 tablespoons of white wine
juice of 1/2 lemon
pepper/salt
1/2 a tomato, chopped in little pieces
1 tablespoon of fresh parsley, chopped into tiny pieces

Method:

Put the eel and the egg in a blender. Blend until smooth.
Mix the butter until fluffy and smooth. Add the mousse of eel and mix again.
Put the mousse in the fridge and let it cool for at least one hour.

Mix all the ingredients for the dressing.

Put some mousse on a spoon, garnish with some tomato and parsley and add a teaspoon of dressing on top.                                                                                  






                                                                                                                                    Enjoy your spoon!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!