woensdag 17 augustus 2016

Uit eten in Varenna/ Going out for dinner in Varenna


Scroll down for english.

Tuurlijk wilde ik ook een keertje uit eten en een avondje niet koken zo op vakantie.
Nu ben ik best kieskeurig qua restaurantjes en scan ik altijd zeer nauwkeurig het menu van tevoren. Ik laat dan mijn gevoel spreken uiteraard maar ik kan inmiddels wel voor mijzelf inschatten of ik het eten bij mij vind passen of niet. En als je zelf veel kookt dan weet je ook dat een restaurant met een hele uitgebreide menukaart zeker geen verse producten gebruikt en geen goede gerechten kan garanderen. Ik zag een restaurant wat zeer goed werd aangeprezen met 20 voorgerechten op de kaart...nou die schrap ik dan echt meteen! Dat gaat zeker een teleurstelling worden...

Dit restaurant stond goed aangeprezen en de menu kaart zag er goed uit. Nu ben ik nou eenmaal meer fan van het gewone simpele traditionele italiaanse eten zoals ze dat serveren in een osteria en dit restaurant serveert wel italiaans eten maar neigt wel degelijk meer naar de moderne cuisine.
Een simpel italiaans gerecht met maar vier ingrediënten kan zo ongelooflijk lekker zijn indien het vers is en alle liefde in is gestopt met koken...

Maar de voorgerechtjes zagen er veelbelovend uit en er waren best wat dag specialiteiten. De locatie was bij voorbaat een hit! Een klein romatisch pleintje..verscholen tussen de straatjes van Varenna.. en dan met een prachtig overdekt terras buiten..wat wil je nog meer?
Ik hoorde dat je vooraf moest reserveren en dat heb ik uiteraard gedaan.

We werden uiterst vriendelijk ontvangen en binnen een mum van tijd konden we al toasten met ons drankje. het restaurant serveert veel lokale wijnen by the glass wat heel fijn is. De Lugana vind ik echt heerlijk en kan ik je aanbevelen om eens te proberen. Dit is een heerlijke witte wijn. In Nederland kan je deze ook kopen maar is ie aanzienlijk duurder.

De voorgerechtjes waren een absolute aanrader. Vis specialiteiten van Varenna en een heerlijk gegrilde kaas met gegrilde groenten.

Hoofgerechten citroen risotto met garnalen, kip en gegrilde zeebaars waren allemaal heerlijk!
Nagerecht was kurkuma panna cotta,  een gember  crème brulee en een gewedige chocolade brownie met vloeibare chocolade..Het eten was echt van uitstekende kwaliteit! De kok doet duidelijk zijn best om italiaanse gerechten te mengen met de modene keuken en met de eetgewoonten van nu. En dat lukt echt enorm goed. De bediening was humoristisch en zorgzaam. Alle gasten zaten er ontspannen bij.
Ik hoorde dat het restaurant pas een jaar open was. Ik vind het en echte aanrader en had een geweldige avond!

Na dit heerlijke diner zijn we aangeschoven op het kerkplein om buiten film te kijken op een enorm scherm. Heerlijk zitten tussen de lokalen en kijken naar Tom Hanks die italiaans praat :-)! La vita e bella denk je dan...Wat is zo'n klein dorpje aan het meer toch mooi en wat kan ik  toch genieten van subtiele schoonheid. Zittend op zo'n krakkemikkig stoeltje, hond op schoot, kijkend naar een geweldige film met Tom Hanks die ineens heel perfect italiaans spreekt....met uitzicht op een heel oud kerkje voel ik me echt super tevreden. Wat wil je nou nog meer?








We went out for dinner at a really nice restaurant. I read some good reviews about it but was a little sceptic about the menu. It looked really fancy and I like the osteria food a lot. It is honest cooking. They only use three to four ingrediënts to create the most delicious meal.
This restaurant is trying to combine italian cooking with the modern cuisine.

The starters were an absolute surprise. Fish specialties from the lake, grilled cheese with grilled vegetables and a superb glass of wine. We had the Lugana. it is a nice white wine from the area. You can buy it it in the Netherlands as well but it is quite  an expensive bottle of wine then.

We had lemon risotto with shrimps, chicken and sea bass.All the meals were prepared with a lot of love. It was delicious. The chicken seemed a bit dry.
As a dessert kurkuma panna cotta, ginger crème brûlée and a brownie with hot chocolate in the middle. It was great to see that the cook combined traditional italian dishes with new ingredients. The crème brûlée  with ginger in it was amazing.
Service was great an done with a lot of humor.

It is great to see that Varenna has a great restaurant. I could eat there everynight. We will definitely go back there.

We ended the evening with watching a movie with Tom Hanks outside on the church square. Tom Hanks was suddenly talking italian and he did well -:). They projected the movie on a huge screen. All the locals were sitting outside to watch the movie. We just sat among them and enjoyed the movie.
This made the evening just perfect. Life can be so simple, and joy can be so simple.
My joy was watching the movie outside and sitting next to those nice italian people. Nothing is more romantic than an outdoor theater next to a beautiful old church, seeing all those beautiful houses around you. My dog was sitting on my lap, enjoying the outdoor life.

When you do want to eat in enoteca al Prato, I advise you to make reservations ahead. I was not the only one who had discovered this nice restaurant.
























                                                                                                    Enjoy life, greetings from Varenna   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!